Det läggs otroligt mycket fokus på att hästar ska trampa under sig. Men ingen vikt alls på att de ska böja på haserna. Enligt min mening så är ett undertramp utan böjd has helt meningslöst och icke konstruktivt. Det är bättre att hästen böjer på haserna än att den trampar under sig.Anledningarna är många men om vi ska nämna några så är det skaderisken.
Det är inte bara haserna som ska böja sig utan alla lederna i bakbenet ska böja sig. Då kommer man åt att utnyttja hästens naturliga, medfödda stötdämpningsmekanism. Bakben har en naturlig sådan. Om man tänker sig att en stor tyngd pressade ner hästens bakdel så kommer alla leder att böja sig och man riktigt ser hur stötdämpande det blir. Bakbenen är liksom böjbara på ett trevligt zick zackvis. När lederna böjs klarar hästen av att ha massa vikt på sina bakben och den mindre stötdämpande framdelen avlastas.
Om vi tänker oss att en stor tyngd pressade ner hästens framdel så får vi ingen naturlig zickzack effekt, dvs stötdämpningseffekt.
Jämför fram och bakben på denna bild så ser ni vad jag menar.
När hästen springer som på bilden nedan blir det ännu tydligare. Ni ser hur böjbart ett bakben är i rörelse, ända uppe från bäckenet ner till hoven. Ni ser också att ett framben bara har denna böjlighet ner till bogen. Så om hästen lägger vikten på frambenen så kommer den att luta sig framåt, dvs dess framben kommer att befinna sig spikraka in under hästen, göra den framtung. Ju mer man drar ner hästens huvud manuellt ju mer vikt kommer att hamna på dens framben. Logiskt eller hur?
Ni ser också att hästens hals är liksom bara en del som inte har med benen så hemskt mycket att göra. Det är kroppen som är viktig, inte hästens hals. Det enda man måste tänka på vad gäller hästhalsar är att inte låsa fast halsen, inte dra den bakåt utan man måste tillåta den att ha huvudet långt fram med nosen ännu längre fram så att kroppen blir fri att arbeta på ett trevligt vis.
Börja studera ekipage, böjer hästarna på sina haser (vi fokuserar på haser idag)? Tänk, vad hade hänt med hästen om en tyngd hade pressat dens bakdel eller/och framdel rakt ner?
Oftast så är haserna som mest böjd när benet INTE är undertrampad, intressant va? Det är därför man inte ska ha så bråttom med att få hästen att trampa under sig och det är därför man inte ska ha så bråttom med att få hästen att ”gå på tygeln”. Det är faktiskt viktigare att få igång svikten o bakbenen FÖRST. Om man för tidigt får hästen trampa under sig så kommer den att göra det med spikraka bakben vilket gör att all svikt försvinner och man riskerar att hästen får spatt. Man brukar säga att det tar ca 4 år av noggrann träning innan hästens kropp är stark nog att trampa in under sig och gå i form.
Om hästen trampar in under sig med det här spikraka bakbenet så kommer man att se om man tänker den här tyngden som pressar ner hästens bakdel att hästen faktiskt inte bär ett endaste gram på sina bakben för tyngden hade gjort att hästen hade ramlat baklänges, endast den rumpa hade pressats ner i marken medan bakbenet hade tryckts fram under dens framdel. Det är otroligt ohälsosamt för en häst att gå så.
Såå, man får alltså bäst svikt i bakbenen när hästen INTE trampar under sig så mycket och då måste ju hästens hals harmoniera med dessa icke undertrampade bakben och vara lång. Man kan alltså inte begära hälsosamt böjda bakben och en kort ihopdragen hals utan bakbenen ska vara böjda och halsen ska vara låååång (kallas att hästen tänker framåt, bjuder framåt mot ryttarens icke bakåtverkande hand). När man ridit så i några år så kommer hästen att väldigt sakta trampa in under sig mer och då kommer halsen att få den eftertraktade formen. Men man får varken skynda på framdel eller bakben utan dessa ska naturligt och gradvis mötas i mitteln.
Det är väldigt lite den färdiga hästen ska trampa in under sig. Det ser ni på bilden nedan (blunda för halsen på dessa bilder, den är inte korrekt enligt mina ögon men bakbenen illustreras väldigt bra). Det är inte så att man vill att ETT av bakbenen ska trampas in under hästen utan man vill att bägge bakbenen ska in under hästen som en direkt följd av att bäckenet vinklas och att alla leder börja bära. Man kan säga att bakbenen ska vara bredvid varandra men att dessa ska böjas. det är det som är undertramp, det hälsosamma undertrampet.
Ett undertramp som dessa har inget uppbyggande värde. Det är undertramp utan samling. Men sånt blir det ju när man tex tävlar och ska visa upp en ökad trav. Det är just ett undertramp men det ska inte förväxlas med bärighet och form.
Det här är en hälsosam arbetsform med trevligt vinklade bakben, en framåttänkande hals och en ryttare som sitter i hästens balans och inte i bakvikt som ju tyvärr brukligt är idag :-(. Hon ger hästen handen och den svarar genom att arbeta genom hela sin kropp
Här har vi ett mycket trevligt exempel på sviktande bakben. De trampar INTE under sig men de bär vikt. Trevligt.
En Islandshäst med ett undertrampat bakben på det sättet som leder till spatt och ändå är denna has på denna bild böjd. På riktigt brukar de vara absolut spikraka.
Den här Islandshästens bakben är väldigt trevliga. Men ni ser också att han lutar framåt, dvs att hans framben är långt in under hästen, den är framtung. Men så är de byggda. Det är när vi människor placerar en sån här häst i tävlingsformen där halsen hårt spänd är rakt ovanför dens spikraka framben som vi ger den skador. Så bör man låta den arbeta om den ska gå i högt tempo. Man kan inte ändra på naturen. Man måste rida en häst så som den är byggd.
Här ser vi en häst med intrampat rakt bakben och den tillhörande gropen mellan hals och manke, s.k lansmärke. Det är inte ett hälsosamt sätt för en häst att röra sig på.
Här ser vi en häst som rör sig på ett hälsosamt vis, den arbetar genom hela sin kropp.
Även travare måste tränas på ett sätt som tillåter dem att röra sig genom hela sin kropp. Man tränar därför väldigt ofta travhästar i backar vilket är ett sätt som gör att hästen naturligt börjar använda sin kropp korrekt. Den här travaren rör sig exemplariskt. Manen döljer men inget lansmärke går att finna där. Den är ljuvlig.
Så, med dina nya ögon, studera ekipage omkring dig.
Tack för detta, bra med bilder!