Jag har ritpratat på bloggen i några dagar (bilder som förstärker texten). Det är en väldigt effektiv inlärningsmetod som man ofta använder på tex barn med olika inlärningsproblem.

Vi tar alla in information på olika sätt. Vissa genom att lyssna, vissa genom att läsa, vissa genom att se, vissa genom att pröva själv i rörelse. Inget sätt är rätt eller fel eller mindre värt. Vi är bara olika.

Tyvärr är det ju så att vissa sätt praktiseras mycket i skolan och vissa sätt praktiseras inte alls. Det gör att vissa elever aldrig lär sig något och då får stämpeln (eller sätter den på sig själv) som mindre vetande, obegåvad etc. Men det är inte sant. Om du inte förstår det läraren säger så har läraren bara inte hittat rätt sätt att nå fram till just dig. Det får dig att inte vilja lära dig mer, att inte vilja studera mer.

Det som brister är lärarens pedagogiska förmåga. Att kunna förklara så att folk förstår. Det är en oerhört svår grej att behärska. Man måste kunna SE människan. Se människans individuella behov.

Det innebär i vissa fall att man utelämnar viss information för att man vet att eleven inte är riktigt färdig för denna information, att informationen bara hade fått henne att känna sig ännu mer förvirrad.

Man ska aldrig ge en elev en uppgift som man vet att hon inte kan lösa (än). Man kan ge eleven smakprov, få den att hungra efter mer kunskap. Så bygger man människor som VILL studera för att de vill lära sig mer.

Grejen är att idag mäts och bedöms människor efter hur mycket kunskap de redan har tagit in. Man borde istället bedöma människor efter hur mycket de är villiga att ta in, OAVSETT var de befinner sig i sina studier just nu.

Alla lärare är inte pedagogiska. Tyvärr. De får dig att känna dig förminskad och dum. Får dig att tappa självförtroendet. Får dig att INTE vilja studera mera. Du accepterar att du är …dum, korkad, obegåvad etc.

Många elever är så vana vid att vara dumma så de vågar inte fråga sin lärare om de inte förstår något. De tror att frågan får dem att verka dumma. Då förstår ju inte läraren att du inte förstår, dvs läraren förstår inte att hen är opedagogisk för just dig. Moment 22.

Hästar fungerar ungefär likadant som vi människor. Att vara en duktig ryttare/hästtränare betyder att vi ska förklara för hästen så att hästen förstår. Då måste man veta lite om hur hästar fungerar. Det är en bristvara i dag känner jag.

Mitt personliga långsiktiga mål är att skapa tränare, pedagogiska och otroligt kunniga sådana. Om 5 år hoppas jag på att ha fått fram några riktigt duktiga tränare. Alla människor kan inte bli tränare. Alla människor kan heller inte bli dataingenjörer eller kockar eller….. Tja, vi är olika. Jag hoppas att någon av alla mina elever ska visa sig ha talangen för att bli en riktigt, riktigt bra tränare. Men framtiden får utvisa om det blir så. Men jag hoppas.

Idag är det så att snäll ridning ses med lite gulliga ögon, man kommer ju ingenstans då. Men det är inte sant. Det går att komma precis hur långt som helst med snäll ridning. Det tar bara lite längre tid. I gengäld så sparar man in på både veterinär och kiropraktor räkningar och man kan ha hästen i måååånga år.

Jag vill visa att man kan komma riktigt långt utan att våldföra sig på hästar. Jag har elever inom de flesta grenar vilket gör att jag inom några år kan visa upp resultat i många olika grenar. Eleverna jag har nu är aktiva i massa olika grenar.

Hoppning

Dressyr

Island

Western

Distans

Working Equitation

Beridet Bågskytte

Bruksridning

Det är en felaktig tro att det krävs så extremt olika träning beroende på vilken gren man vill tävla i. Grunden i alla grenar är densamma, det är bara finputsen som skiljer sig åt. En häst är en häst liksom, den funkar likadant avsett om ryttaren har en westernhatt eller en dressyrfrack på sig.

En dressyrhäst kan tex enkelt gå i en westernform. Jag har faktiskt satt mig upp på en elevs blivande dressyrhäst, outbildad unghäst och fått den att både göra westernsnurr (inte så snabbt som en westernhäst dock) och en piruettvändning, samt en sidepass och skänkelvikning. Rörelserna i grunden är likadana. Det är en mix av sidvärts och att gå framåt. Om ryttaren behärskar Kyra Kyrklunds ABC (dvs att start stopp och sidförande skänkel fungerar) så behärskar hon faktiskt det mesta.

Piaff och tölt är väldigt likt i sin utförande tex.

Nu blir det lite långt så jag sätter punkt här. Av pedagogiska skäl 😉 Det finns en gräns för hur mycket information man kan ta in.

Jag har skrivit lite om inlärning  i följande inlägg om ni är intresserade av fördjupning.

Sovning.

Tänk långsiktigt

Planera

Realistiska mål

Kroppsmedvetenhet och klokhet sitter ihop

 

av Lindah

3 svar på ”Inlärning”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *